"Укрповітрошлях" - початок діяльності
Акціонерне товариство "Укрповітрошлях", засноване 5 жовтня 1921 р. (див. тут), починало свою діяльність практично з нуля. Костянтину Калініну не вдалось викупити літак К-1 в Київського авіазаводу. Дирекцію підприємства не влаштовувала запропонована конструктором ціна, а подавати до суду Калінін не захотів (хоч його партнери, брати Касяненки, і наполягали на цьому) - він розумів, що це стане непродуктивною витратою часу й коштів. Креслення К-1 і патент на еліпсовидне крило стали головним внеском Калініна в капітал акціонерного товариства. Особисті заощадження акціонерів, невелика позика банку - так вдалось нашкребти суму, потрібну для оренди скромної контори і майстерні.
Першим виробом майстерні, гордо названої "заводом", став літак К-2 із заводським номером 1. Моноплан з високо розташованим підкісним крилом від К-1 відрізнявся, головно, цілком металевим каркасом фюзеляжу та крила і двигуном BMW IIIa потужністю 185 к.с. Крім пілота, він вміщав чотирьох пасажирів.Будували літак досить швидко - акціонери за усіляку ціну прагнули розпочати повітряні перевезення вже в навігацію 1922 року. 20 травня відбувся перший політ К-2. За кілька днів АТ "Укрповітрошлях" звернулось з листом до Відділу повітряних комунікацій Міністерства шляхів сполучення (цей відділ здійснював державний контроль цивільного повітряного транспорту, видаючи дозволи як на вдкриття повітряних маршрутів, так і на експлуатацію повітряних суден). Акціонери хотіли відкрити сполучення на лініях Київ-Одеса, Київ-Січеслав і Київ-Харків. Однак ці потенційно прибуткові напрямки Відділ повітряних комунікацій "запаколив" для "Авіаліній України". Зрештою, АТ погодилось зосередитись на західному напрямку. 11 липня 1922 р. літак К-2 отримав дозвіл на експлуатацію. За два тижні АТ "Укрповітрошлях" отримало дозвіл на польоти за маршрутами Київ-Рівне і Київ-Вінниця-Кам'янець-Подільський.
Складаючи графік польотів, Касяненки наполягли на п'яти тижневих оборотних рейсах: у понеділок, четвер і суботу слід було літати до Вінниці й Кам'янця-Подільського, а у вівторок і п'ятницю - до Рівного Калінін наполягав, що з одним літаком не варто планувати більше двох-трьох рейсів на тиждень. Час показав його правоту...
В суботу 2 вересня 1922 р., о 8 ранку К-2 з реєстрацією U-PSKA вилетів з Києва до Вінниці. В кабіні літака крім льотчика перебував другий пілот і двоє пасажирів. За дві години - посадка у Вінниці, півгодинна стоянка і виліт до Кам'янця-Подільського. О 14:30 - старт для повторного рейсу, а близко сьомої вечора літак повернувся до Києва. Перший раз все пройшло гладко, але надалі почались проблеми, про які попереджав Калінін... Через несправності літака частка скасованих рейсів у вересні-жовтні 1922 р. склала майже 50%, а з огляду на скорочення тривалості світлового дня вже в другій половині вересня довелось відмовитись від польотів до Кам'янця. Зрештою, 25 жовтня Відділ повітряних комунікацій офіційно попередив "Укрповітрошлях" про можливе скасування дозволу на пасажирські перевезення. В першій половині листопада К-2 здійснив ще 9 рейсів (6 до Вінниці і 3 до Рівного), а 15 листопада "Укрповітрошлях" офіційно закрив навігацію.
Акціонерам було зрозуміло, що з такою роботою на окупність вони ніколи не вийдуть... Порятунок надійшов з боку держави, точніше - Головного геодезичного управління. Останньому знадобився літак для аерофотографування території України - зручніший за перероблені військові розвідники. Брати Касяненки зуміли переконати керівництво управління, що дешевше буде не купувати спеціальний літак, а оплачувати послуги за, як зараз сказали б, аутсорсінгом. Упровдж кількох днів на К-2 встановили відповідне обладнання і в листопаді 1922 р., поки ще не встановився сніговий покрив, вдалось виконати кілька пробних польотів. Результатами замовник був цілком задоволений, і з весни 1923 р. аерофотографування стало приносити "Укрповітрошляхові" стабільний дохід.
Коментарі
Дописати коментар