Азов-Дорньє. Частина 1: Комета і Дельфін
Реальні роботи Дорньє:
24.11.1920 - перший політ одномоторного пасажирського гідролітака "Дельфін" http://www.airwar.ru/enc/flyboat/delphin.html http://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Delphin
серпень 1921 - вихід на випробування одномоторного сухопутного пасажирського літака "Комет" http://www.airwar.ru/enc/cw1/komet.html http://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Komet
1 листопада 1922 - перший політ винищувача "Фальке" http://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_H http://www.airwar.ru/enc/fww1/doh.html http://histaviation.com/Dornier_H_Falke.html конструкція якого базувалась на біпланові "Цеппелін-Ліндау" D.І http://en.wikipedia.org/wiki/Zeppelin-Lindau_D.I
6 листопада 1923 - перший політ двомоторного літаючого човна "Валь" http://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_J
1924 - поява Do C і Do D, відповідно, сухопутного і поплавцевого бойових варіантів "Комет" ІІІ http://www.airwar.ru/enc/bww1/dod.html
1924 - поява Do E, зменшеного одномоторного варіанта "Валь" http://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_E
19 лютого 1926 - перший політ двомоторного бомбардувальника Do N http://www.airwar.ru/enc/bww1/don.html
Реальна історія "Укрповітрошлях": акціонерне т-во, утворене у 1923 р., у травні 1924 р. отримало перший з шести замовлених літаків "Комет" ІІ
Альтернатива:
У 1918 (1919?) р. створюється АТ "Авіалінії України". Спочатку експлуатує переобладнані бойові літаки - "Анасалі" та німецькі. Веде пошук більш ефективних конструкцій. Спроба створити власний пасажирський літак виявилась невдалою (тут маю на увазі реальний літак Калініна К-1; його лінійку сподіваюсь розробити в іншій гілці). Наприкінці 1920 р. з пропозицією про співпрацю звертається Клаудіус Дорньє, пропонуючи створити сухопутний варіант "Дельфіна" і налагодити його виробництво в Україні з високим ступенем локалізації. Пропозиція приймається з огляду на необхідність освоєння технології металевого літакобудування й створення альтернативи "французьким" проектам "Анатри". Навесні 1921 р. укладається угода про надання Дорньє в користування заводу колишій "Матіас" в Бердянську.
Дорньє у березні 1921 р. укладає угоду з "Авіалініями України", яка передбачала будівництво десяти одномоторних пасажирських літаків. Перший екземпляр "Комета" І (з/н 1001) виходить на випробування в серпні 1921 р. Літак мав імпортний мотор BMW IIIa (185 к.с.) і вміщав чотирьох пасажирів та одного пілота. Був забракований через низькі злітно-посадочні якості, зумовлені малою потужністю двигуна. Другий екземпляр "Комета" ІІ (з/н 1002) мав мотор BMW IV (240 к.с.), льотні дані з яким визнали прийнятними. Він був готовий у жовтні 1921 р. З такими моторами в січні-березні 1922 р. випустили ще три екземпляри (з/н 1003-1005). Однак надалі випуск літаків з імпортними моторами був заблокований військовим відомством, яке, будучи одним з акціонерів "Авіаліній України", настоювало на застосуванні вітчизняних силових установок.
Перший екземпляр "Комети" на рубежі 1921/1922 рр. був переобладнаний мотором "Анатра-Іспано" АІ-8Б (220 к.с.). Результати випробувань виявились задовільними, і решту п'ять літаків з першого контракту (з/н 1006-1010) були здані у липні-вересні 1922 р. з такими моторами.
У вересні 1922 р. Повітряний флот викупив у "Авіаліній України" два літаки "Комета" ІІ з моторами АІ-8Б (з/н 1001 і 1008) для випробувань в якості транспортних . Їх прийняли на озброєння під позначенням "Дорньє" К.1. Для компенсації цього "Укрповітрошлях" замовив ще два "Комети" ІІ (з/н 1018-1019), зданих бердянським заводом у березні й квітні 1923 р.
Для експлуатації на приморських лініях "Авіалінії України" у жовтні 1921 р. замовили чотири літаки "Дельфін" І (5-місні; з/н 1011-1014). Перші два, обладнані моторами BMW IV, були готові у травні 1922 р., друга пара (з АІ-8Б) - у вересні-жовтні 1922 р. Друга пара одразу ж була викуплена військовими (отримали позначення "Дорньє" Кг.2), а замість них "Авіалінії України" замовили ще два "Дельфіни", зданих у квітні-травні 1923 р. (з/н 1020-1021).
Коментарі
Дописати коментар