Калінін і брати Касяненки - початок "Укрповітрошляху".
Костянтин Калінін, який у 1919-1921 рр. служив на посаді військового представника на Казенному авіаційному заводі, примудрявся паралельно навчатись на авіаційному відділенні Київської політехніки. Здобуті знання він одразу ж "конвертував" у проєкти літаків. Ідеєю фікс Калініна стало створення недорогого пасажирського літака. Першою спробою стала досить проста конверсія розвідника КАЗ Р.1а - на кшталт тих, що робилися в Німеччині. Замість задньої відкритої кабіни спостерігача, обладнаної кулеметною туреллю, влаштували двомісну закриту пасажирську кабіну. Прототип, який не отримав спеціального позначення, а в документах проходив як "Кур'єрский КАЗ", випробовувався з лютого 1920 р. Літак мав двигун "Мерседес" D.IIIа потужністю 160 к.с. Загалом машина літати могла, однак комфорт для пасажирів був мінімальний. Зрештою, влітку 1920 р. "Кур'єрський КАЗ" передали до дивізіону міжнародного сполучення Ескадри повітряних кораблів.
Калінін чудово усвідомлював, що потрібно проєктувати пасажирський літак "з нуля". Так робили в Німеччині Гуго Юнкерс і Клаудіус Дорньє.
Калінін чудово усвідомлював, що потрібно проєктувати пасажирський літак "з нуля". Так робили в Німеччині Гуго Юнкерс і Клаудіус Дорньє.
Результатом став дипломний проєкт Калініна як випускника Київської політехніки - літак К-1*. Одномоторна машина була розрахована на чотирьох осіб - пілота і трьох пасажирів. Конструктор застосував еліпсоподібне у плані крило і горизонтальне оперення - риса, яка стала характерною для багатьох машин Калініна; пізніше таке крило було ним запатентоване. Каркас фюзеляжу виготовили зі сталевих труб. Літак обладнали двигуном "Сальмсон" потужністю 170 к.с.
К-1 будувався на Казенному авіаційному заводі і вперше піднявся в повітря 26 липня 1921 р. Літак показав непогані характеристики. Однак командування Повітряного Флоту не надто прихильно поставилось до ініціативи Калініна, вважаючи, що він "займається не тим, чим слід".
...теплого серпневого вечора 1921 р. на терасі одного з київських ресторанів сиділи за столиком п'ятеро чоловіків. Одним з них був вже знайомий нам Костянтин Калінін, а четверо інших - брати Касяненки, Андрій, Іван, Євген та Григорій. Авіатори з давнім стажем, Касяненки не добились надто значних успіхів в авіабудуванні, хоч деякі їхні ідеї були досить нетривіальними. Та чого було не позичати цим нащадкам козацького роду - то це духу авантюризму та підприємництва. Розмову вів Іван:
- Слухай, Костя, - звертався він до Калініна, - облиш ту службу! Вирости тобі не дадуть, так і будеш протоколи прийомки підписувати...
Калінін вагався.
- Хорошо, - озвався він після паузи, - а що ж ви пропонуєтє?
- Акціонерне товариство. Гроші - не проблєма, ми знайдемо! Мозги у тебе є, а тепер і диплом авіаційного інженера. Моноплан твій літає, і то непогано...
Зрештою, аргументи Касяненків подіяли. 5 жовтня 1921 р. Торговельно-промислова палата Києва зареєструвала Акціонерне товариство "Укрповітрошлях". Статутними завданнями товариства значились"виробництво літальних апаратів, важчих за повітря; організація повітряних перевезень пасажирів, пошти і товарів". Починався довгий шлях літаків з літерою "К"...
* існував в реалі, але у моїй альтернативі час його появи "змістився ліворуч"
Дуже цікаво, яка лінійка літаків буде у Калініна. Якими будуть, якщо будуть, К-12, К-13, можливо, інші "нереальні" бомбовози і пасажирські літаки замість К-7.
ВідповістиВидалитиДо бомбовозів, за моїми прикидками, справа дійде на початку 1930-х рр., коли Калінін "підкачає м'язи" і вступить в конкуренцію з "Азов-Дорньє". Але гігантів на кшталт К-7 не буде.
Видалити