Створення Казенного (Київського) авіаційного заводу
Вранці 24 грудня 1918 р. в кабінеті інспектора Повітряного Флоту полковника Горшкова на Хрещатику, 25* зібралось близько десятка чоловіків - військових і цивільних. Деякі з них нам вже знайомі - наприклад, інспектор авіації полковник Павленко чи начальник технічного відділу заводу "Колишній Матіас" Леонід Колпаков-Мірошниченко. З іншими ж ми будемо поступово знайомитись.
А це на фото - господар кабінету, Георгій Горшков, ще за часів служби в Ескадрі повітряних кораблів.
Гості з насолодою сьорбали гарячий чай, поданий ад'ютантом, перекидаючись один з одним черговими фразами про погоду. Кожен з них знав, заради чого їх усіх зібрали, але першим тему порушити мав господар кабінету. Нарешті полковник Горшков підвівся. Розмови моментально урвались.
- Панове! - звернувся до присутніх Горшков, - Як ви всє знаєтє Ясновєльможний пан Гетьман у связі с разгулом бандітізма ухваліл рішення про евакуацію Приазов'я. Вивозяться всє стратєгіческіє запаси і нєкоториє особліво важлівиє фабрікі. В числі послєдніх - і авіаціонний завод "Бившій Матіас". Ешелони с обладнанням послєднєго уже прібивают в Києв. Наше завдання - нє допустіть потєрь і разбазаріванія мілліонного імущєства, обратів єго на пользу Украінскої Держави і Повітряного Флоту.
- Отжє, - продовжував Горшков, - Обладнання "Матіаса" будєт викорістано для створення в Києвє Казенного авіаційного завода. Разместім ми єго на хуторі Грушки**, на терріторіі Повітроплаватєльного парка.
- Дозвольтє представити - Іван Панфілович Яценко.
Один з присутніх, молодик у цивільному, підвівся.
- Сідайтє, сідайтє, - вів далі Горшков, - До відома присутніх: Іван Панфіловіч прізначається завєдующім виробніцтвом на Казенном заводі. Он імєєт соотвєтствующий досвід работи на заводах Слюсаренко і Пороховщікова***. Лєонід Дємєнтьєвіч! - звернувся Горшков до Колпакова-Мірошниченко. - Ви остаєтєсь на посадє начальніка тєхнічєского отдєла. Только умоляю вас - оставтє свою затєю со СПАДом****. Возьмітєсь лучше за проізводство літаков нємєцкого образца. Тє же ЕльФауГе очєнь хороші...
- Пане сотнику! - з місця підвівся старшина-авіатор, - Ви призначаєтєсь наблюдающім от Управління Повітряного Флоту на Казенному заводі. Одночасно остайотєсь і командиром Києвського авіпарка.
...Цим сотником був Костантин Олексійович Калінін.
Так почалась історія Казенного (Київського) авіаційного заводу - одного з провідних підприємств авіаційної промисловості Української Держави.
* це стара адреса - будинок з таким номером до 1941 р. знаходився там, де зараз вхід у Пасаж.
** територія вздовж проспекту Перемоги, між вулицями Гарматною і Миколи Василенка.
*** див. тут - про Яценка
**** див. тут - про бердянський СПАД - і тут - продовження історії
А це на фото - господар кабінету, Георгій Горшков, ще за часів служби в Ескадрі повітряних кораблів.
Гості з насолодою сьорбали гарячий чай, поданий ад'ютантом, перекидаючись один з одним черговими фразами про погоду. Кожен з них знав, заради чого їх усіх зібрали, але першим тему порушити мав господар кабінету. Нарешті полковник Горшков підвівся. Розмови моментально урвались.
- Панове! - звернувся до присутніх Горшков, - Як ви всє знаєтє Ясновєльможний пан Гетьман у связі с разгулом бандітізма ухваліл рішення про евакуацію Приазов'я. Вивозяться всє стратєгіческіє запаси і нєкоториє особліво важлівиє фабрікі. В числі послєдніх - і авіаціонний завод "Бившій Матіас". Ешелони с обладнанням послєднєго уже прібивают в Києв. Наше завдання - нє допустіть потєрь і разбазаріванія мілліонного імущєства, обратів єго на пользу Украінскої Держави і Повітряного Флоту.
- Отжє, - продовжував Горшков, - Обладнання "Матіаса" будєт викорістано для створення в Києвє Казенного авіаційного завода. Разместім ми єго на хуторі Грушки**, на терріторіі Повітроплаватєльного парка.
- Дозвольтє представити - Іван Панфілович Яценко.
Один з присутніх, молодик у цивільному, підвівся.
- Сідайтє, сідайтє, - вів далі Горшков, - До відома присутніх: Іван Панфіловіч прізначається завєдующім виробніцтвом на Казенном заводі. Он імєєт соотвєтствующий досвід работи на заводах Слюсаренко і Пороховщікова***. Лєонід Дємєнтьєвіч! - звернувся Горшков до Колпакова-Мірошниченко. - Ви остаєтєсь на посадє начальніка тєхнічєского отдєла. Только умоляю вас - оставтє свою затєю со СПАДом****. Возьмітєсь лучше за проізводство літаков нємєцкого образца. Тє же ЕльФауГе очєнь хороші...
- Пане сотнику! - з місця підвівся старшина-авіатор, - Ви призначаєтєсь наблюдающім от Управління Повітряного Флоту на Казенному заводі. Одночасно остайотєсь і командиром Києвського авіпарка.
...Цим сотником був Костантин Олексійович Калінін.
Так почалась історія Казенного (Київського) авіаційного заводу - одного з провідних підприємств авіаційної промисловості Української Держави.
* це стара адреса - будинок з таким номером до 1941 р. знаходився там, де зараз вхід у Пасаж.
** територія вздовж проспекту Перемоги, між вулицями Гарматною і Миколи Василенка.
*** див. тут - про Яценка
**** див. тут - про бердянський СПАД - і тут - продовження історії
Коментарі
Дописати коментар